Chat with us, powered by LiveChat

Бъдещето на B2B търговията зависи от B2C клиента (част 1)

ное. 12, 2018

Новите технологии и навиците, които изграждаме с тях като крайни потребители, ще влияят все повече на успеха на B2B компаниите.

Водени от стремежа за ниски цени и оптимални маржове, доскоро B2B компаниите пренебрегваха опцията за изграждане на онлайн магазин, или в най-добрия случай я оставяха на заден план зa когато останат време и пари. В последната година-година и половина обаче, в Intelligent Systems отчитаме ръст на запитванията за изграждане на транзакционни сайтове именно от производители, дистрибутори и търговци на едро.

Казахме си: „След големия интерес към електронната търговия в B2C сектора, явно е време вълната да обхване и B2B компаниите“. Все пак онлайн магазините носят еднакви ползи, без значение дали купувачът е бизнес или краен потребител – автоматизация на процесите по продажба, намаляване на разходите, намаляване на грешките при обработка на поръчките, премахване на бариерата 9:00-18:00 и много други.

Тази тенденция обаче не се забелязва само от екипа ни. Дори не е тенденция само за България. Тя е глобална, като много анализатори определят един основен фактор, страничен от вътрешнофирменото желание за оптимизиране на процеси и повишаване на печалбите, който ще кара все повече B2B компании да инвестират в платформи за електронна търговия – навлизането на милениалите в бизнеса.

Кои са хората, движещи развитието на електронната търговия?

Милениали, Поколение Y, Хилядолетници –  различни термини, описващи хората родени от началото на 80-те до средата на 90-те години на миналия век, чието съзряване е съвпаднало с бума на интернет, раждането на Google и следователно са свикнали да правят какво ли не онлайн. В момента тези хора са на възраст между 20-36 години, навлезли са активно в бизнеса, като не малка част от тях са основали собствени фирми, а други са заели мениджърски позиции.

Според данни на Google още през 2015 година малко под половината от B2B пазаруващите са били милениали, което е два пъти повече в сравнение с 2012 г.

Защо обичат да пазаруват онлайн?

Израснали пред монитора на своя домашен компютър, представителите на поколението Y бързо намират онлайн стоките и услугите, които им трябват, при това в удобно за тях време, като сравняват характеристики, ценови предложения, наличности, време за доставка. Свикнали са да достигат до информация и взимането на решения сами, без посредник, а в случай, че им потрябва помощ, изпращат запитване, като очакват бързо и персонално обслужване. Готови са да платят повече, стига да получат удобство и да се чувстват специални.

Това поведение представлява добре изграден навик, с който милениалите влизат в новата си роля на потребител, взимащ бизнес решения.

Какво ни говори това за бъдещето на B2B електронната търговия?

Въпреки различията във философиите за правене на бизнес спрямо компания и краен клиент, моделът използван от B2C, трябва до голяма степен да бъде прилаган и тук.

Също както при търговията на дребно, сайтът на производител или дистрибутор трябва да бъде максимално изчистен и лесен за навигация, да не представлява затруднение за посетителя да намира това, което му е нужно – т.е. трябва да следва шаблона, установен при онлайн ритейлърите, а не да рискува с „уникален дизайн“, изискващ поведение, различно от установеното като норма. Потребителят има очаквания като къде се намира полето за търсене, къде са разположени филтрите и как се ползват, какъв трябва да е процесът при добавяне на продукти в кошницата, какви са стъпките при чекаут и т.н., и ние имаме задължението да отговорим на тях. Затова, при направата на онлайн магазин силно препоръчваме да се използват готови стандартни темплейти, които след това да се персонализират спрямо логото и цветовете на компанията/бранда. Примерен сайт от nopCommerce:

nopCommerce website

Освен лесна навигация потребителите искат и детайлна информация за продукта. Но не само в текстови, но в аудио и видео формат, и дори под формата на интерактивно съдържание като калкулатори и въпросници, които да ги улесняват при избора на продукти и тяхната експлоатация. В много случаи изобилието от информация е по-важно за B2B купувачите, тъй като за разлика от ролята им на крайни потребители, при която често емоциите преобладават, в бизнеса се стремят към информирано решение и рационален подход.

В следващата публикация ще разгледаме потребителски трендове около новите технологии като изкуствения интелект(AI), добавената реалност (AR), виртуалната реалност (VR) и интернет на нещата (IoT). На пръв поглед звучат отдалечени от темата за електронните магазини, но наистина ли е така? Очаквайте „Бъдещето на B2B търговията зависи от B2C клиента” – част 2.

Сподели

За автора
Данаил Андонов
Данаил започва професионалното си развитие през 2008 г. като специалист Маркетинг и реклама в ДЗИ. През 2011г. се присъединява към Intelligent Systems. Основните му задачи са свързани с управление на корпоративни и продуктови сайтове, електронни магазини, както и генериране на трафик и продажби посредством разнообразни онлайн канали като Google, Google Ads, LinkedIn, Facebook и други. Данаил притежава магистърска степен MSc Marketing от University of Leicester, Великобритания. Има множество сертификати, сред които ClickMinded SEO Individual Qualification, Google Ads Fundamentals, Google Ads Search Certification, Google Ads Display Certification, Google Analytics Individual Qualification и други.

Дискусии

Добави коментарСкрий коментарите

Новини и известия по имейл